Av Lena Eriksson - 23 september 2019 16:08

Vi vaknade vid 05.40 klev upp och funderade på vad nu.

Så nu sitter vi på en stol med en filt, kopp te och ser och hör Yosemite vakna.

Helt magisk morgon!

Den första lugna, mysiga och avslappnade morgonen utan syress nånstans alls.

Av Lena Eriksson - 23 september 2019 05:38

22a sept

Idag anlände vi till Yosemite Westgate Lodge, strax före 16. Jättefint hotellområde med loftgångshus, 2 vånings i en 4kant runt poolområdet. En restaurang finns strax bortanför, där testade vi middag idag.

Vi stuvade in väskorna och drog iväg mot parkområdet, ca 1.45h härifrån. Jisses amalia vilken natur, vilka klippor och vilka vackra små åar. Hotellet ligger på 900 möh och som högst åkte vi upp över 1800-2000 möh, och så ner igen. Jag kände av höjdsjuka med sprängande känsla i underbenen, trött, illamående, yr så på vägen tillbaka somnade jag en stund i bilen.

Väl tillbaka vid 19, bytte vi om och gick för att äta middag, Fredrik med en liten öl.... och jag med en veteöl döpt efter första berget vi såg, Half Dome.

Denna dag började vid 05 när Annika kom in till oss, så vi är mer än klara för att sova nu vid 20.40.imorgon siktar vi på att försöka sova till 09 och sedan leta frukost nånstans.

Av Lena Eriksson - 23 september 2019 01:13

Incheckade på hotellet, nu ut på äventyr!

Återkommer med bilder och annat

Av Lena Eriksson - 22 september 2019 19:34

Vid 05 kom Annika in till oss och tyckte vi kunde åka vidare. :-) Hotellet och området var totalt under all kritik.

Vi drog oss en stund men vid 07.20 drog vi från San Fransisco.

Nu sitter vi i Union på Dennys efter en shoppingsväng på Walmart.sedan bär det av mot 2 nätter i Yosemite, ca 2.5h härifrån.

Av Lena Eriksson - 22 september 2019 05:31

Imorgon går färden sydost mot Groveland/ Yosemite.

Idag skulle vi börja dagen lite lugnt med en hop-on-off busstur. I sedvanlig ordning innan frukost? Högst märkligt.
Vi tänkte ju bara köpa biljetten sedan köpa frukost innan vi åkte med.

Vid 09.30 hoppade vi likafullt på 2vån bussen och lyssnade på vår Guide. Många bilder blev det och efter ett bussbyte vid andra sidan Golden Gate bron fortsatte vi turen till Sausolito (stavning?) Där klev vi av och vandrade runt för den efterlängtade frukosten/ lunchen och snacka om utsikt mot bukten, Alcatraz, ön Angel och skyline mot San Fransisco, allt i mycket strålande vackert väder. . .

Tillbaka på bussen så fick vi åka över bron och vända för att åka över igen i rätt fil och byta buss och tillbaka mot staden igen, tog runt 2 timmar bara den svängen.

Nere i stan så klev vi av vid varuhuset Macys och åt middag vid 17 snåret sedan en promenad tillbaka genom alla backar och korsningar, leta upp vart bilen var och kolla så allt var ok och sedan hittade vi igen hotellet, pust!

Väl på hotellet har jag tagit hand om några rödbrända nackar, axlar och näsor.

Så dagen blev långt ifrån lugn och med mycket lite promenerande, vilket ändå var rätt skönt så.

Inga spårvagnar har vi åkt för de var trasiga sen 10 dagar och ingen tur ut till Alcatraz heller.

Nu blir det tidig kväll och imorgon siktar vi in oss på wallmart!

Av Lena Eriksson - 21 september 2019 08:59

Nu blir bloggen lite hoppig, men vi backar bandet tills imorse, fredag morgon 20e september.

Efter att på kvällen innan ätit en middag som sved lätt i börsen så beslutade vi att, frukost äter vi på vägen norrut, eftersom den gick på 9.95 dollar per person (och middagen landade på 95 efter dricks.)

Sagt och gjort, upp och checkar ut samt köper kaffe med oss och åker strax runt 09, då har vi gott om tid tänkte vi. Enligt receptionen så tar det ca 1h till Monteray och ca 3h till San Fransisco, gott om tid till utflykter!!

Jag börjar att köra för Fredrik hade för mycket värk. Vägen norrut bjöd på massor av ohhhh och wooow samt ett och annat ho ho av Annika. Kunde inte stanna vid Bixby bridge pga vägarbeten så mamman gjorde en tvärnit tvärsöver vägen längre fram.

Vägen bjöd på några fler fotopauser och så kom vi till "17 miles route pebbles beach", fortfarande utan frukost stopp så betalade vi 10.5 dollar för 1 h rundsvängning med otroligt fina hus, hav, klippor, träd....

Kör ännu en gång aningen fel som även denna gång bjöd på trevliga saker att titta på och inga U svängar behövdes.

Ankommer Pacific Grove och Monteray bay och hit vill vi åka igen och stanna några dagar !!!! Åh så mycket att utforska som vi inte hann. Vi besökte dock en foodmarket där vi handlade rätt hystetiskt, ostrukturerat och märkligt för att få i oss frukost vid 12 snåret. Därefter en häftig upplevelse i Monteray bay aquarium.

Inne på aqarium blev vi fram tills 15 och insåg att jisses.. vi ska ju checka in på hotellet också uppe i San Francisco, bäst vi åker! Middag äter vi på vägen . . .

Blev tipsade om ett ställe med anor 100år bakåt i tiden, en liten avstickare bara och med god mat och saker att se.

Av det blev intet, på grund av köer överallt.

Vid 18.30 påbörjade vi vår brottningsmatch med trafiken in mot SF , då hade jag först suttit en stund och laddat med kartan och försökt skala ner alla korsningar och gator att passera för Fredrik vid ratten. Till slut var jag redo och även han.

Med Annika som utkik till vänster bakåt och mig till höger, så bilarna släppte in oss vid filbyten, kastade vi oss in i det hela i halsbrytande farter om upp mot 50 miles/h så läser jag skyltar och Fredrik bara svänger som jag säger och håller ordning på bilen. Runt 40 minuter senare är vi vid hotellet och jakten på parkering inleds i samma hysteriska tempo.

Annika fixar en app på mobilen och beställer en 18" pizza med leverans till vår hotelldörr och vid 21.15 äter vi middag, helt utmattade!

Häromkring hotellet en fredagskväll är det väldigt livat, många uteliggare genom hela staden och liknande. Vi får hoppas att med solen imorgon kommer en stad fram som vi längtat att få se.

Nu säger jag godnatt!

[Bild]

Av Lena Eriksson - 21 september 2019 05:56

Ja j**lar i det.....

En lång härlig dag avslutades med att i kvällsmörker brottas med ett antal rusen bilister i oöverskådligt breda mångfiliga gator åt alla håll. Dock är det mycket välskyltat!

Återkommer med mer om dagen senare, nu ska vi försöka beställa mat till rummet, för ut på gatorna.... nej dit går vi inte ut mer ikväll!

Men allt är i vart fall lugnt och vi är okey.